21 november 2011

Sigma Coatings zet de (kleur)trends voor de komende twee jaar op een rij

Sigma Coatings zet de (kleur)trends voor de komende twee jaar op een rij

21 november 2011

Hang naar zintuiglijke, traditionele, persoonlijke, positieve en ruimtelijke bepaalt toekomst


Sigma Coatings heeft de (kleur)trends voor 2012-2013 op een rij gezet. Daarbij lijkt de hang naar het zintuiglijke, traditionele, persoonlijke, duurzame, positieve en ruimtelijke de toekomst te bepalen. Onlangs kwamen de kleur- en materiaalexperts van moederbedrijf PPG vanuit de hele wereld bijeen om de trends op het gebied van architectuur, interieur en consumentenproducten te analyseren en te vertalen naar inspirerende kleurpaletten. Door hun jarenlange ervaring en samenwerking met toonaangevende designers en architecten van over de hele wereld, worden de PPG-kleurexperts vaak al in een vroeg stadium betrokken bij het ontwerp van gebouwen, auto’s en andere producten. Daarmee bezitten ze de kennis om de trends van gisteren, vandaag en morgen te analyseren.


De bevindingen van de experts zijn weergegeven in een rapport met de naam PPG-trend forecast dat een blik in de toekomst biedt met bijpassend kleuradvies van Sigma Coatings. Het rapport bestaat uit vijf trends.


De eerste trend heeft de naam Intellectual Wellness gekregen. Waar de mens voorheen koos voor producten op basis van functionaliteit en geldelijke waarde, zie je nu dat zintuiglijke waardes zoals tast, geur, smaak en klank belangrijk worden. De mens wil graag verleid en verrast worden. Dit komt terug in de ontwerpen van een nieuwe generatie designers waarbij gebruik gemaakt wordt van innovatieve materialen die uniek en imperfect zijn en daarnaast beschikken over verrassende texturen, zoals vilt, verweerd koper, fijn porselein en kalkverf. Kleuren die hierbij passen zijn petroleum blauw, warme zandkleuren, staalgrijs, off-whites en mauve. ( Sigma kleuren:  S 4010-Y10R / S 1002-R / S 4550-Y80R / S 6005-Y80R / S 3010-R30B / S 4030-B / S 6010-R30B / S 5005-R50B )

De tweede trend heet Newborn Heritage. Als reactie op de globalisering ontstaat een hang naar het traditionele en handgemaakte. Nieuwe gebouwen, meubels en andere producten bestaan tegenwoordig vaak uit een mix van historische, traditionele, innovatieve en moderne elementen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van nostalgische en authentieke materialen zoals suède, leer, donkere houtsoorten, fluweel en keramiek. De kleuren wijnrood, mosterdgeel, paarsblauw, muntgroen en beige tinten vormen samen een klassiek doch modern palet. (Sigma kleuren:  S 4010-Y10R / S 3010-G10Y / S 4550-Y60R / S 4040-B20G / S 2060-Y20R / S 5030-Y30R / S 3050-R70B / S 3010-G10Y )

Personal Impulse is de derde trend. Ieder mens is uniek. Dit zie je terug in de hedendaagse keuze voor expressieve en persoonlijke producten waar vroeger massaproducten in zwang waren. Veel moderne gebouwen en hun interieurs vertellen een persoonlijk verhaal. Door het gebruik van opvallende kleuren, vormen en materialen krijgt een omgeving een eigen identiteit. De markt kent momenteel een ongekend ruim aanbod aan mozaïektegels, behangen, tapijten en interieurstoffen (in uiteenlopende prints en kleuren) zodat ieder mens zijn of haar unieke stijl tot uiting kan laten komen. Mooie (accent)kleuren die dit onderstrepen zijn bijvoorbeeld fel oranjerood, licht blauwgrijs, donker bruin, grijstinten en warm oranje. (Sigma kleuren:  S 2002-B / S 5502-B / S 2070-G30Y / S 2570-Y40R / S 1085-Y90R / S 2002-B / S 5502-B / S 7020-Y40R / S 7502-B )

De voorlaatste trend heet Mundane Surprise. Als reactie op de economische crisis ontstaat een tegenbeweging die spontaan, positief en duurzaam is. Om aan de stroom van negatieve berichten te ontsnappen, omringen we ons graag met vrolijke en eerlijke dingen. Dit vertaalt zich in nieuwe humoristische, naïeve en speelse ontwerpen. Zie de grappige en verrassende elementen in onze leefomgeving zoals muurstickers of muurschilderingen, kunst, oversized meubels en grafische prints. Kleuren die hierbij horen zijn zilvertinten, contrasterend zwart & wit, fel rood, hard geel en kobaltblauw. (Sigma kleuren:  S 0603-R80B / S 8502-B / S 2570-Y40R / S 1070-Y90R / S 2050-B10G / S 2050-B10G / S 0570-Y / S 1070-Y90R / S 3010-R30B)

De vijfde trend, tenslotte, werd door Sigma Human Tech gedoopt. Ons leven wordt tegenwoordig overladen met digitale informatie, producten en technologie. Daardoor ontstaat een behoefte aan rust en ruimte in onze woningen, en de behoefte om samen te zijn met vrienden en familie. De nieuwste technologieën zijn draadloos, smart en bovendien onzichtbaar geïntegreerd in producten. Daardoor wordt onze leefomgeving in de toekomst ruimtelijk, open en vriendelijk. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het gebruik van uiterst innovatieve stoffen voor kleding en interieur. Maar ook in de nieuwste meubels, interieurproducten en materialen als carbon, foam, keramiek, soft touch-kunststof en transparant beton. Kleuren die hierbij passen zijn neutrale grijstinten, mat zwart, helder rood, verschillende groenen en hoogglans wit. (Sigma kleuren:  S 3010-G10Y / S 4050-G10Y / S 4030-B / S 5030-G50Y / S 7502-B / S 1005-B / S 0300-N / S 2070-R / S 7502-B)


Over PPG – Sigma is een merk van PPG - www.sigma.be 
PPG Industries wil zich blijven profileren als het meest toonaangevende bedrijf ter wereld op het gebied van coatings en producten voor een specifieke markt. Het in 1883 opgerichte bedrijf levert aan klanten in de industriële sector, de transport- en consumentengoederensector alsmede aan de bouw en aftermarkets. Vanuit het hoofdkantoor in Pittsburgh opereert PPG wereldwijd in meer dan 60 landen. De omzet voor 2010 bedroeg USD 13,4 miljard. De aandelen van PPG worden verhandeld op de New York Stock Exchange (symbool: PPG). Voor meer informatie, zie www.ppg.com .
De website vanaf uw startscherm starten? Lees hier hoe u dit eenvoudig kunt instellen. Dit bericht niet meer weergeven
Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie