Diepgaande studie brengt kleurkennis samen en verbetert welzijn & functioneren
28 mei 2012
Nieuwe Colours of Life filosofie van Sigma Coatings gebaseerd op mens en beleving
Sigma Coatings introduceert deze maand haar Colours of Life filosofie waarin de mens centraal staat. De filosofie verwoordt de visie van Sigma op kleur in onze leefomgeving, én brengt alle kleurkennis op functioneel, technisch en esthetisch vlak op wetenschappelijke manier samen. Colours of Life geeft inzicht in de biologische en psychologische effecten van kleur en kan daarmee het welzijn en het functioneren van de mens in zijn leefomgeving ingrijpend verbeteren. Op basis van de filosofie verschijnen dit en volgend jaar zeven kleuradviesboeken, waarvan de eerste twee uitgaven ‘Verzorgen & Genezen’ en ‘Wonen & Verblijven’ net klaar zijn. De Colours of Life boeken helpen om functionele en belevingsgerichte kleurplannen op te stellen voor bijvoorbeeld ziekenhuizen, kantoren, woningen, hotels, musea en scholen.
Sigma verzamelt al jaren informatie over kleur en het effect daarvan op de mens. Twee jaar geleden werd begonnen met het structureel vastleggen van semi-wetenschappelijke kleurinformatie. De samenwerking met onder meer architecten, wetenschappers en kleurspecialisten leverde een schat aan kennis op die zich nu dus laat vertalen in een kleurenfilosofie. Colours of Life vertrekt niet vanuit kleur als zelfstandig gegeven, maar gaat uit van de mens die zich binnen die kleuren beweegt. De mens is niet gemaakt om altijd binnen te leven, maar ook buiten, in de natuur. Die natuur biedt kleur, tint en schakering, en stimuleert of brengt juist rust. Sigma is het enige bedrijf ter wereld dat de kleurenfilosofie zo ver heeft doorgevoerd.
Kleuren combineren op basis van trends en lifestyle is maar één aspect van kleurtoepassing, aldus Sigma. De nieuwe filosofie raadt architecten, woninginrichters en projectmanagers aan zich af te vragen met welk segment (zorg, onderwijs etc) ze te maken hebben, wat de functie is van die ruimte en welke beleving ze aan die plaats willen meegeven.
Goed kleurgebruik zorgt bijvoorbeeld voor snellere genezing, betere leerprestaties, een hogere productiviteit en groter wooncomfort. Maar welke kleuren of kleurencombinaties werken goed en welke juist niet? Het gaat daarbij niet om kleur als middel op zich, maar om het evenwicht tussen gebouw, omgeving, inrichting, verlichting, kleur en bovenal de mens als gebruiker.
De nieuwe filosofie is bepaald geen kleurenpalet of kleurenwaaier. Colours of Life staat voor een zorgvuldige bundeling van kennis die werd uitgewerkt in inspirerende kleuradviesboeken. De eerste kleurenboeken volgens de Colours of Life filosofie zijn ‘Wonen & Verblijven’ en ‘Verzorgen & Genezen’. Later volgen de andere segmenten, te weten ‘Opgroeien & Leren’, ‘Werken & Functioneren’, ‘Cultuur & Beleven’, ‘Reizen & Ontspannen’ en ‘Herinneren & Afscheid’. Elke levensfase vraagt immers om een ander kleurgebruik. Voor veel meer informatie of het bestellen van de kleuradviesboeken zie https://www.sigma.be.
PPG: BRINGING INNOVATION TO THE SURFACE.(TM)
Sigma Coatings is een van de toonaangevende merken van PPG Industries. PPG Industries wil zich blijven profileren als het meest toonaangevende bedrijf ter wereld op het gebied van coatings en producten voor een specifieke markt. Door haar leiderschap in innovatie, duurzaamheid en kleur, helpt PPG klanten in de industriële-, transport- en consumentengoederensector evenals in de bouw- en aftermarkets, meer oppervlakten te verfraaien dan welk bedrijf dan ook. PPG, opgericht in 1883, heeft haar hoofdkantoor in Pittsburgh en opereert wereldwijd in meer dan 60 landen. De omzet voor 2011 bedroeg USD 14,9 miljard. De aandelen van PPG worden verhandeld op de New York Stock Exchange (symbool: PPG). Voor meer informatie, zie www.ppg.com.
Bringing innovation to the surface is een handelsmerk van PPG Industries Ohio, Inc.